A

ť už jste majitel webu, či jeho náhodný návštěvník, asi s námi budete souhlasit, že cookies se staly nedílnou součástí online prostředí. Tyto malé datové soubory hrají klíčovou roli v personalizaci uživatelského zážitku, analýze chování na webu a v neposlední řadě i v cílení reklamy. Avšak s příchodem přísnějších pravidel ochrany osobních údajů GDPR je víc než kdy předtím důležité jejich správné nastavení a používání. Pojďme se společně podívat, jak cookies efektivně implementovat na vašem webu tak, aby byl v souladu s právními předpisy, ale zároveň zbytečného rušení návštěvníků webu.

Co jsou to cookies?

I v případě, že s tvorbou webu teprve začínáte, asi tušíte, co jsou cookies vlastně zač. Cookies jsou zkrátka a dobře malé soubory dat, které webové stránky ukládají na počítači nebo mobilním zařízení uživatelů při jejich prohlížení. Následně jsou posílány mezi prohlížečem uživatele a webovým serverem a umožňují webové stránce, aby si pamatovala informace o návštěvách a aktivitách uživatelů. 

Co je CMP?

To přináší výhody pro obě strany. Pro návštěvníky jsou cookies praktické především z toho důvodu, že umožňují personalizaci a přizpůsobení webu jejich potřebám a preferencím. Díky cookies si weby mohou zapamatovat třeba jazykové nastavení a lokalitu, což vede k relevantnějšímu obsahu. Také jim ulehčují život tím, že ukládají přihlašovací údaje, či umožňují pokračovat v nákupu i po opuštění stránky.

Neocenitelné jsou však cookies zejména pro provozovatele webu, jelikož hrají nezastupitelnou roli v analýze návštěvnosti a chování uživatelů na stránce. Tato data jsou zásadní pro optimalizaci obsahu či personalizaci reklam, kdy umožňují cílit reklamy na uživatele na základě jejich předchozího chování, což zvyšuje pravděpodobnost nákupu a zlepšuje efektivitu reklamních kampaní.

Druhy cookies

Stejně jako skutečné sušenky si můžeme dát v mnoha různých příchutích, i cookies na webu se dělí na několik typů. Cookies lze kategorizovat podle různých kritérií, například podle jejich účelu, původu či doby uložení informací. Například trvalé cookies zůstanou i po zavření prohlížeče, zatímco relační cookies se vymažou. Cookies první strany může číst pouze správce webu, zatímco cookies třetích stran ukládá skript, který je do webu natahován ze třetí strany, kterou může být například analytický systém.

Cookies OneTrust

Poměrně zásadní jsou také funkční vs. analytické cookies. Analytické cookies shromažďují data o tom, jak uživatelé interagují s webovou stránkou. Tyto informace zahrnují řadu statistik, jako jsou počty návštěvníků, zdroje návštěvnosti, stránky, na kterých tráví nejvíce času, a o jaký obsah je na nich největší zájem. Tato data pomáhají provozovatelům webů pochopit, jak jejich stránky fungují z pohledu uživatelů, identifikovat oblasti k vylepšení a optimalizovat obsah a strukturu webu pro lepší uživatelský zážitek. Přestože web bude fungovat i bez nich, jsou klíčové pro jeho zlepšování a úspěch. A jak napovídá jejich název, funkční cookies jsou zase zaměřené na zlepšení uživatelského zážitku během návštěvy webu tím, že umožňují personalizaci a plynulost interakce.

Přestože existuje celá spousta dalších kategorií cookies, pominou nemůžeme ani technické cookies, které jsou nezbytné pro správné fungování webových stránek, a z toho důvodu není k jejich používání potřeba udělení souhlasu návštěvníka

Současná legislativa

Tím se dostáváme k důležitému bodu dnešního článku - jak vypadá platná legislativa týkající se cookies na webu? Velká změna přišla počátkem roku 2022, kdy začal platit tvz. princip výslovného souhlasu. To znamená, že nejen potřebuje výslovný souhlas uživatele s používáním cookies, ale navíc ho musíme podrobně informovat, k čemu budou získaná data použita. Jedinou výjimkou jsou zmiňované technické cookies, bez kterých by web jednoduše nefungoval, a používat je tak můžeme i bez udělení souhlasu. 

Možnosti customizace cookies

Nová legislativa zároveň přináší celou řadu dalších povinností, které jako provozovatel webu máme. Cookies by měly splňovat následující podmínky:

  • Na webu musí být přehledně dohledatelné informace o cookies, 
  • Souhlas musí být informovaný, jednoznačný a svobodný (například návštěvníkovi nebráníme v návštěvě stránky, pokud cookies nepřijme),
  • Nesmí chybět možnost snadného odebrání souhlasu.

Nedodržovat pravidla se určitě nevyplácí - v případě jejich opětovného porušení se můžeme dočkat pěkně mastné pokuty, a to až do výše 4% ročního obratu.  

Jak na cookie lištu

Abyste splnili všechny podmínky nové legislativy, cookie lišta by měla mít několik základních náležitostí. Lišta by měla zahrnovat možnost „Přijmout vše“ pro jednoduchý souhlas, „Upravit možnosti“ pro specifické nastavení a ideálně i možnost „Odmítnout vše“ pro odmítnutí zpracování cookies. Toto uspořádání podporuje transparentnost a posiluje důvěru v ochranu soukromí na webu.

Souhlas s cookies

Co se týká umístění, možnost je hned několik. Nejčastěji se setkáme s umístěním lišty na spodní straně stránky, kde ji však mohou uživatelé snadno přehlédnout. Tento problém řeší vyskakovací okno, které však může působit rušivě. Alternativou je také zobrazení po straně obrazovky. Je tak čistě na vás, kam lištu s udělením souhlasu umístíte, vždy však berte v potaz jak uživatelskou přívětivost, tak zvýšení šance, že návštěvník souhlas udělí a umožní vám tak využít svá data k analýze.

CMP platformy

Teď už se však pojďme stručně podívat na tři důvěryhodné a funkční platformy, které vám s cookies pomohou. 

OneTrust

  • Chybí čeština
  • Zkušební trial
  • Cena od 10 dolarů měsíčně
  • Jednoduchá integrace

Pokud vám nevadí absence rozhraní v češtině, dobrou volbou bude CookiePro od OneTrust. Velkou výhodou je možnost bezplatné zkušební verze na jeden měsíc, je však na místě dodat, že podmínkou je zadání platebních údajů. Přestože opět pouze v angličtině, těšit se můžeme na rozsáhlou podporu v podobě live chatu, nápovědy, kontaktního formuláře, FAQ a uživatelského fóra. Přestože může prostředí vypadat na první pohled složitě, nabízí celou řadu užitečných funkcí, je však otázkou, zda je menší web využije. Ideální volba pro větší firmy a weby. 

CookieHub

  • Chybí čeština
  • Zkušební trial ANO
  • Bezplatná verze
  • Cena od 8 dolarů měsíčně
  • Jednoduchá integrace

Další možností je CMP platforma CookieHub, která opět nabídne příznivou cenu do 10 dolarů měsíčně a výbornou podporu (opět pouze anglicky). Pochválit musíme plugin pro Wordpress a celkově velice snadnou integraci, vhod přijde také čistě bezplatná verze, vyšší tarify si můžete vyzkoušet v rámci zkušebního trialu. Nechybí možnost přizpůsobení cookies lišty, například barvy, písma či stylem. 

Osano

  • Chybí čeština
  • Zkušební trial ANO
  • Bezplatná verze
  • Cena od 199 dolarů měsíčně
  • Jednoduchá integrace

Detailní nastavení lišty cookies umožňuje také oblíbený nástroj Osano. Bohužel je opět třeba počítat s absencí češtiny, a to jak v rámci podpory, tak uživatelského rozhraní. Za zmínku stojí také fakt, že můžete využít rozsáhlé nápovědy či kontaktního formuláře, live chat je pouze pro registrované klienty. Osano stejně jako CookieHub nabízí bezplatnou verzi, případně možnost vyzkoušení bezplatného dema placených tarifů. 

Slovo závěrem

Na závěr nezbývá než připomenout, že ačkoliv cookies umožňují personalizaci obsahu a efektivnější analýzu návštěvnosti, jejich správa musí být transparentní a musí umožnit uživatelům snadný souhlas nebo odmítnutí. Využití spolehlivých nástrojů pro správu cookies může pomoci splnit tyto požadavky a zároveň posílit důvěru návštěvníků ve vaši značku. Vyberte si takovou CMP platformu, která bude nejen zapadat do vašeho rozpočtu, ale zároveň splní vaše požadavky a představy z hlediska přizpůsobení a funkcí.