C

hcete sdílet své dovednosti s ostatními, ale nevíte, jakou formou? A co vytvořit vlastní online kurz? Může to znít komplikovaně, ale za chvíli uvidíte, že to není nic složitého!

Základem je správné téma!

Pokud přemýšlíte, jak vytvořit online kurz, určitě bude z oblasti, kterou máte v malíčku. Teď přichází na řadu zvolit takové téma, které zaujme vaše budoucí posluchače tak, že po vašem kurzu budou toužit, a vás bude jeho tvorba bavit! 

Co lidé chtějí?

Dnešní online svět nabízí návody téměř na cokoliv. Vždycky se však objeví nějaká skulinka, kterou můžete zaplnit vlastním nápadem. Pátrejte po tom, co diváky nejvíce zajímá, co jim chybí, co opakovaně vyhledávají. Nabídněte jim své řešení a pohled na věc. 

Při ruce mějte nástroj, který vám se sledováním a vyhodnocováním situace pomůže, namátkou například Google Trends, Google Keyword Planner nebo AnswerThePublic. Nezatracujte sociální sítě, mnoho lidí hledá odpovědi právě na nich a komunity tam vytvořené jsou silné. Nezapomeňte ani na konkurenci. Mrkněte, jak to dělá, mapujte jejich úspěchy, přešlapy a volně se inspirujte.

Myšlenka by byla, ale bude cool?

Přípravu a průzkum máte, atraktivní téma také, ale stále si nejste stoprocentně jistí? Tak si celý nápad otestujte na vzorku zájemců. Není to nic nákladného a získáte potřebnou jistotu k dalšímu kroku. Vytvořte demo kurz a vypusťte jej do světa. Obsah volte tak, aby vaše budoucí posluchače co nejvíce zaujal a zatoužili si zbytek kurzu koupit! Pokud odezva není ideální, nebojte se zeptat, co vašim studentům chybělo. Bude to pro vás cenná zpětná vazba, kterou využijete v další tvorbě. 

Jdeme na to!

Jste odhodlaní do toho skočit? Tak se pojďme podívat na další důležité aspekty tvorby online kurzů.

Dostaňte svůj kurz do formy!

Online neznamená pouze video! Zapojte svou kreativitu a kombinujte! Nabídněte studentům kromě videa také například pracovní listy. Vytvořte audio kurz, který si poslechnou v autě. Každý preferuje jinou formu komunikace, využijte toho!

Forma dobrá, teď ještě správná platforma!

Prostřednictvím platformy budete svůj online kurz prodávat. Volte tedy takovou, která vám bude 100% vyhovovat. Na co se zaměřit?

  • Myslete na to, že může chvíli trvat, než si váš kurz najde první kupující. Zvolte takovou platformu, u které nezaplatíte víc, než vyděláte.
  • Mrkněte i na to, jestli je možné ji propojit s ostatními chytrými programy, jako jsou třeba e-mailingové nástroje.
  • Ujistěte se, že nabízí zabezpečený hosting, šifrování SSL a další opatření. 
  • Jednou budete potřebovat poradit od někoho, kdo tento nástroj skvěle ovládá. Dostupná zákaznická podpora vám ulehčí život.
  • Doufáte, že váš projekt poroste? I s touto myšlenkou platformu pro prodej digitálních produktů vybírejte. Zkrátka, aby rostla s vámi, až budete například rozšiřovat svůj tým.

Co, kdy, kde a jak?

Téma i platformu máme, nejvyšší čas pustit se do tvorby! 

Vytvořte scénář s podrobnostmi, které s tvorbou online kurzu souvisí. Nestane se vám tak, že v rámci soustředění budete skákat z tématu na téma.

  • Kurz tvořte s nějakým cílem (naučit lidi péct bábovku, vydělat peníze…). Stanovte jej jasně, ať víte, proč to děláte a k čemu se máte ubírat.
  • Struktura kurzu je dalším důležitým bodem. Budou vaše kurzy na pokračování a nebo je uzavřete po deseti lekcích?
  • Vzájemná interakce vás posune zase o kus dál. Umožněte studentům diskutovat, využít jejich nové dovednosti.
  • Uvádějte příklady ze života. Studentům tak umožníte lépe pochopit, jak to myslíte.

Technické nezbytnosti pro online kurzy

Při tvorbě online kurzů si vystačíte s dobrým notebookem a novějším telefonem. Není třeba investovat horentní sumy do techniky, zaměřte se především na obsah kurzu. Ten vám později na lepší techniku vydělá. 

Pokud byste měli koupit jedinou věc, je to klopový mikrofon. Špatné video se snese, špatný zvuk nikoliv. Dobré světlo zajistí lampička s bíle svítící žárovkou. Značka ideál je přirozené denní světlo.

V čem tvořit?

S nepovedenými záběry si poradí například program DaVinci Resolve, se kterým si vyhrají začátečníci i profesionálové. Je zdarma a umožňuje jednoduchý střih, úpravu barev i zvuku. A na Youtube najdete spoustu tutoriálů, jak na něj. Úpravu fotek svěřte Canvě. Vytvoříte v ní skvělé náhledové obrázky či pracovní listy pro celý kurz.

Ať je o vás slyšet!

Poslední, ovšem velmi důležitý krok, je celková propagace vašeho online kurzu. Pokud o něm totiž nebudou lidé vědět, je vám celkem k ničemu.

Stránka, která říká kup si mě!

Jiné poslání nemá. Vymazlete ji tak, aby nikdo neodolal, a váš kurz si koupil. Řekněte lidem, proč je tak důležitý, co jim dá, jak zjednoduší život. Přidejte malou ukázku a referenci od těch, kteří kurz už vyzkoušeli. Nakonec krátké info o vás a rozumně zvolená cena.

Běžte s kůží na trh!

A co teď? Vypusťte prodejní stránku do světa! Jen tak se k vám zákazníci dostanou. Zkuste různé sociální sítě, skrývají se v nich netušené možnosti. Komunikujte, propagujte, interagujte. Čím více se dostanete do povědomí, tím lépe. Pište doplňující a poučné články zdarma, posílejte zájemcům newslettery s novinkami, sbírejte kontakty a navazujte hlubší vztahy. Nabídněte ze sebe vždy něco navíc a dveře se vám otevřou.