P

řemýšlíte nad tím, jak si zjednodušit komunikaci v týmu a práci na vašich projektech? Chcete mít všechny podklady na jednom místě? Dnes je na trhu mnoho různých platforem pro projektové řízení. Jedním z nich je také Jira. Pojďme se podívat, co vám nabízí!

🛡️ Důvěryhodnost služby JIRA - 10/10

Software Jira spadá pod společnost Atlassian, která byla založena v roce 2001 dvěma Australany, Mikem Cannon-Brookesem a Scottem Farquharem, kteří se poznali při studiích. V roce 2002 spouštějí první verzi softwaru Jira.

Společnost se pomalu rozrůstala a postupně přidávaly pod deštník Atlassianu další firmy a softwary, jako je například Trello v roce 2017. Už v roce 2005 mají už 1 000 uživatelů. V roce 2009 založili svou první evropskou kancelář v Amsterdamu. V roce 2010 investují Accel Partners do Atlassianu 60 milionů dolarů. Byla to zatím jejich největší investice do softwaru. V roce 2012 má společnost obrat 100 milionů dolarů. 

V roce 2010 došlo k úniku dat, ale šlo pouze o starou databázi, kterou v roce 2008 migrovali na bezpečnější platformu. Data která byla na nové platformě, byla zakódovaná a útočníci se k nim nedostali. Dnes Atlassian používá potřebné bezpečnostní certifikáty a další náležitosti. Všechny informace o zabezpečení vašeho účtu jsou dostupné na jejich webových stránkách. 

Dnes má Jira 180 000 zákazníků v 190 různých zemích. Tento software používá například Dropbox, Visa, Hubspot nebo Costco. 

Jira, neboli Atlassian neustále vylepšuje zabezpečení svého softwaru. S každým novým updatem se také nainstalují nová bezpečnostní vylepšení. Proto tuto službu doporučujeme jako důvěryhodnou.

📊 Funkce JIRA- 9/10

Základní funkcí Jiry je projektové řízení. To znamená, že můžete vytvářet projekty, v nich jednotlivé úkoly, ke kterým můžete přiřazovat členy týmu, kteří mají úkol na starost. Dále jim můžete dávat termíny a přidávat komentáře, odkazy, soubory a tak dále. Tato funkce vám může usnadnit komunikaci v týmu a práci jako takovou. 

Jira ale nabízí i další pokročilejší funkce, které se vám mohou hodit: 

  • Scrum/Kangan board - pomocí různých typů nástěnek si můžete vybrat, jaké rozložení vám u vašich projektů vyhovuje více. Každý si tak své uživatelské prostředí může uzpůsobit svým potřebám a preferencím. 
  • Agile reporting - pomocí této funkce se můžete podívat na různé typy reportů a díky tomu neustále vylepšovat komunikaci a fungování vašeho týmu. Díky těmto reportům budou vaše rozhodnutí do budoucnosti založena na datech a ne na dojmech.
  • Automatizace - díky této funkci můžete vytvářet pravidla, jak se má software chovat v určitých situacích. K potřebným akcím pak bude docházet i bez toho, abyste to vy ručně udělali. U Free a Standard účtů je počet automatizací omezen. Jira nabízí nejen návod na to, jak tvořit automatizace, ale také mnoho šablon. 
  • Mobilní aplikace - Jira nabízí aplikace pro mobilní telefony, a to jak pro Android, tak pro Apple. 
  • Custom workflows - každý tým má jiný systém pro sledování posunu u jednotlivých projektů. Způsob, jakým toto budete zaznamenávat a sledovat ve vašem týmu, si můžete upravit tak, aby vám to vyhovovalo. 
  • Plán - tato funkce vám pomůže sledovat směřování vašeho týmu a to, zda plníte cíle. Dokonce můžete sledovat na časové ose, jestli vše stíháte, nebo budete muset někde přidat. 
  • Backlog - díky tomuto seznamu úkolů budete mít přehled o tom, co je ještě třeba udělat a kdo to má na starosti. 
  • Závislosti - u jednotlivých úkolů můžete určovat závislosti. To znamená, že jeden úkol se může začít plnit, až když je splněn jiný, tím pádem na něm závisí. Také je to výborný případ pro využití automatizace. Jakmile je první úkol splněn, Jira může automaticky poslat upozornění člověku, který má na starost druhý úkol. 
  • Projektové role - jednotlivým členům týmu můžete přiřazovat v rámci projektů různé role, na jejich základě mají členové přístup jen do některých zákoutí softwaru. Tato funkce není dostupná pro všechny tarify. 
  • Sandbox - díky této funkci si můžete vaše inovace nejdříve otestovat, až pak je vypustit do světa. 
  • IP allowlisting - můžete určit, jaké IP adresy se mohou k vašemu účtu připojit, a tím zvětšit zabezpečení informací o vaší firmě. 
  • Anonymní přístup - tato funkce je většinou používaná, pokud chcete dát vašim klientům možnost nahlédnout do některé části projektu bez toho, aby měli vlastní přístupové údaje. 
  • Archivování projektů - díky této funkci můžete archivovat projekty, které už nejsou aktuální a zajistit tak, že vaši zaměstnanci a členové týmu mají jen ty nejaktuálnější informace. 
  • Plánování kapacit - díky sledování kapacit uvidíte, kolik vašich zaměstnanců je vytížených prací na projektu a kolik už je toho uděláno. Díky těmto informacích můžete zaručit, aby byl projekt dokončen a nikdo toho neměl příliš. 

Jira nabízí standardní přehled funkcí, se kterými se setkáme i u jiných platforem pro projektové řízení. Bezplatná verze je poměrně omezená, placené verze se od sebe, co se týče běžných funkcí moc neliší.

⚙️ Uživatelské prostředí JIRA - 8/10

V první řadě je třeba uvést, že uživatelské prostředí je v češtině, což je velké plus. Hlavní menu se nachází na horní liště. Na něm najdete vše, co můžete potřebovat. Obsahuje šest různých sekcí a tlačítko vytvořit, které můžete použít pro vytváření nových požadavků. Z hlediska admina, který úkol vytváří, se jedná o požadavek, ke kterému přiřadíte člověka, který ho bude mít na starost. Z tohoto pohledu jde pak o úkol. A teď se pojďme podívat a jednotlivé sekce:

  • Vaše práce - zde najdete seznam vám přidělených požadavků, tedy úkolů, také přehled vaší aktivity v uživatelském prostředí a nakonec seznam vašich nástěnek. 
  • Projekty - zde najdete seznam všech projektů, na kterých pracujete a také zde můžete vytvářet projekty nové. 
  • Filtry - všechna vyhledávání která provádíte častěji nebo která považujete za důležitá si můžete uložit jako filtr a až budete stejné výsledky potřebovat znovu, už stačí jen kliknout v seznamu filtrů. Jde tedy o uložené filtrování výsledků. 
  • Dashboardy - v uživatelském prostředí můžete také vytvářet různé dashboardy. Ten defaultní obsahuje úvodní text, seznam projektů, vaši aktivitu v Jiře a úkoly, které máte přiřazeny. Rozložení dashboardů ale můžete změnit tak, aby vám vyhovovalo.
  • Lidé - zde můžete zvát do aplikace nové členy, vytvářet týmy a také v týmech a členech vyhledávat. 
  • Aplikace - v této sekci můžete pracovat s propojeními s aplikacemi třetích stran.
  • Tlačítko Vytvořit - toto tlačítko můžete použít k vytváření požadavků. 

Nejdůležitější a nejčastěji používaná je pravděpodobně sekce projekty. Když si rozkliknete jeden ze svých projektů, objeví se vám další menu po levé straně. V nastavení projektu si vyberete, jaké funkce chcete používat u toho konkrétního projektu a ty se vám pak v tomto menu zobrazí. Některé sekce tam ale budou vždycky:

  • Nástěnka (Board) - nástěnka vašeho projektu obsahuje úkoly rozdělené do sloupců podle kategorií, které si můžete upravit podle sebe. Základní rozdělení je: co je třeba udělat, probíhající a hotovo. 
  • Přidat zástupce - zde si můžete přidat odkazy na často používané zdroje. 
  • Nastavení projektu - kromě jména projektu, zodpovědné osoby zde můžete pracovat s automatizacemi, přístupy pro členy týmu a také můžete určovat, jaké funkce chcete u jednotlivých projektů používat.

Výhodou Jiry je bezpochyby možnost aktivace jen těch funkcí, které se chystáte používat. Nemáte pak totiž menu plné odkazů, které nikdy nepoužíváte. Dále pak také to, že je prostředí celé v češtině. V aplikaci naleznete však i odkazy na návody, ale ty jsou pouze v angličtině, není tedy tak jednoduché se v ní zorientovat.

💪 Jednoduchost používání - 8/10

Registrace softwaru Jira je velmi jednoduchá. Musíte si udělat účet u společnosti Atlassian. Nejprve si vyberete všechny ty produkty, které vás zajímají a zadáte e-mailovou adresu a název vaší stránky. Ještě vyplníte info o tom, čím se vaše společnost zabývá a jaká je vaše pozice a můžete začít tvořit. 

Výhodou při používání Jiry je bezpochyby možnost aktivace jen těch funkcí, které se chystáte používat. Kvůli odkazům v angličtině a používání poměrně odborné terminologie, není však tak jednoduché pro laika se ze začátku v aplikaci zorientovat. Po chvíli prozkoumávání má však poměrně logické a jednoduché uspořádání.

💰 Cena nástroje JIRA - 10/10

Jira nabízí více druhů placených tarifů, ale také bezplatnou verzi, která je sice omezená, ale některým menším týmům může bohatě stačit. 

Jaké jsou tedy vaše možnosti? 

Free

  • Tato verze je zdarma. 
  • V rámci tohoto tarifu můžete mít až 10 členů týmu, 2 GB úložiště a všechny základní funkce. Nemáte přístup k podpoře, ale můžete nahlédnout do všech výukových a poradních materiálů nebo položit dotaz na komunitním fóru. 

Standard

  • Cena - 7 dolarů za uživatele měsíčně (5,83 dolarů při platbě za rok) 
  • Můžete mít až 20 0000 členů týmu a 250 GB úložiště. Kromě základních funkcí můžete také přiřazovat role jednotlivým kolegům, můžete provádět audit přihlášení a používat anonymní přístup. Také máte nárok na zákaznickou podporu a to v běžných pracovních hodinách ve vaší zemi. Můžete také využít možnosti přesunu účtu na váš vlastní server (místo cloudu). 

Premium

  • Cena - 14 dolarů za uživatele měsíčně (11,67 dolarů při platbě za rok) 
  • Oproti předchozímu tarifu můžete také vytvářet závislosti jednotlivým úkolů, můžete plánovat kapacity členů týmu a archivovat projekty. Máte nárok na podporu 24/7 a neomezené úložiště. 

Enterprise

  • V případě tohoto tarifu musíte kontaktovat obchodní oddělení a cenu si s nimi domluvit. Lze platit pouze ročně. 
  • U Enterprise máte nárok na speciální podporu s prioritním vyřízením (do 30 minut) a větší zabezpečení účtu. Můžete mít účet rozdělen na více „stránkách”, ale platíte jen jednou za každého uživatele. Počet stránek je neomezený. Firmy to často využívají, pokud chtějí rozdělit provoz v jednotlivých regionech nebo odvětvích. 

Data Center

  • Máte také možnost si nechat Jiru přesunout na váš server. Tato možnost se spíše hodí velkým firmám, které mají naprogramovaný svůj vlastní systém, ve kterém dělají vše. Máte tak úplnou kontrolou nad vaším softwarem. Cena se odvíjí podle počtu uživatelů. Je v ní započítána údržba a roční licence. 
  • 500 uživatelů - 42 000 dolarů ročně
  • 5 000 uživatelů - 255 000 dolarů ročně
  • 10 000 uživatelů - 480 000 dolarů ročně 
  • 50 000 uživatelů - 840 000 dolarů ročně

Jira nabízí slevy pro vzdělávací instituce a neziskové organizace. U vzdělávacích institucí jde o střední a vysoké školy, veřejné knihovny, výzkumné ústavy apod. a Jira nabízí slevu 50 % (75 % pro cloud pro třídu u vyššího vzdělání). U neziskových organizací, pokud vás schválí, jde o 75 %. Nárok mají nekomerční, nepolitické neziskovky bez náboženské afiliace. 

A jak i Jira vede v porovnání s dalšími softwary pro projektové řízení? 

  • ClickUp nabízí tarif za 9 dolarů měsíčně (5 dolarů, pokud zaplatíte za celý rok). Za tyto peníze získáte přístup ke všem funkcím včetně funkce trackování času a funkci Gantt Charts. Kromě toho nabízí i bezplatnou verzi, ta je však omezená. 
  • Projekťácký nástroj Trello vás vyjde (pokud se nerozhodnete pro úplně základní verzi zdarma) na 12,5 dolarů měsíčně za uživatele. Další možností je tarif Enterprise, kde se cena se odvíjí podle počtu uživatelů: 25 uživatelů - 17,5 dolarů, 5 000 členů - 7,38 dolarů. 
  • Nástroj Paymo vás vyjde na 11,95 dolarů nebo na 18,95 dolarů měsíčně za uživatele. Pokud zaplatíte rovnou za celý rok, dostanete slevu. Tarify se liší v tom, že ten dražší obsahuje navíc funkci Gant Charts. Funkce trackování času je dostupná u obou tarifů.
  • U nástroje Asana za měsíční předplatné zaplatíte 13,49 nebo 30,49 eur podle tarifu (pokud zaplatíte rovnou za celý rok, bude to levnější). Asana nabízí i bezplatnou verzi. 

Jira patří určitě k jedněm z nejlevnějších možností, co se týče projektového řízení. Dobré je také, že nabízí štědrou slevu pro vzdělávací a neziskové organizace.

🌄 Šablony JIRA - 7/10

Samotná Jira šablony nenabízí, ale seznam mnoha šablon najdete přes aplikaci Confluence, kterou máte dostupnou spolu s předplatným Jiry. Šablony v této aplikaci fungují trochu jinak než v jiných, na které jsme psali recenze. Najdete zde šablony k různým dílčím částem projektu, které můžete použít k zaznamenávání informací, nebo vytváření dokumentů pro klienty či zaměstnance. Nemůžete však vytvářet projekty spolu s úkoly pomocí těchto šablon. 

Jaké šablony zde najdete? 

  • Projektový management - Brainstorming, Status update, Zpětná vazba
  • Strategické plánování - Vytváření vize, Analýza, Strategie
  • Produktový management - Náležitosti produktů,  Uvedení produktu na trh, Analýza
  • Design - Persona, Směrnice, Customer review report
  • Lidské zdroje - Proces nabírání, Náplň práce, Manuál pro zaměstnance
  • Marketing & Sales - Obsahová strategie, Creative Brief, E-mailová kampaň
  • IT - How to article, Architektura softwaru, Řešení závad
  • Týmová práce - Brainstorming, Plánování kapacit, Zápisky z porady
  • a další

Šablony nefungují stejně jako u jiných projektových aplikací. Tím že nemůžete vytvářet aplikace přímo v Jiře, nelze aplikovat šablony na celé projekty, ale můžete vytvořit pomocí Confluence šablony různých dokumentů (ať už jde o zápis z porady, nebo brainstormingu), šablona vám navrhne organizaci těchto dokumentů a ty se vám pak zobrazí u projektů v záložce stránky dokumentů. Pokud je budete chtít upravit, budete přesměrováni do partnerské aplikace Confluence.

🤖 Možnosti propojení JIRA- 9/10

Jako další služby stejného zaměření, i Jira nabízí možnosti propojení s aplikacemi třetích stran. Kromě toho, že si můžete účet propojit s dalšími aplikacemi od společnosti Atlassian (jako je například Trello, Confluence nebo Bitbucket), můžete si integrovat i další aplikace: 

  • Měření času - Time Reports, Worklogs, Timesheets
  • Google - Gmail, Drive, Calendar, Sheets, Docs
  • Videohovory - Zoom, Teams
  • Slack - pomocí této aplikace můžete komunikovat se svým týmem a organizovat váš společný projekt v rámci jedné aplikace.
  • Zapier - díky této aplikaci si Jiru můžete propojit s dalšími více než tisíci aplikacemi třetích stran. 

Ačkoliv samotná Jira nenabízí tak širokou škálu možností propojení jako některé jiné aplikace, díky integraci se Zapierem si svůj projekt můžete propojit s více než 1 000 aplikací třetích stran, což je standardní nabídka ve srovnání s ostatními.

📧 Zákaznická podpora JIRA - 7/10

Míra zákaznické podpory se odvíjí od toho, jaký tarif si platíte. Jira kromě podpory pak nabízí přístup k různých učebním materiálům a návodům. 

Atlassian nabízí kurzy na tzv. “Atlassianské univerzitě”, kde se můžete naučit zacházet se softwary, které nabízí. Najdete zde základy používání a praktická školení. Kurzy jsou dostupné celé najednou a je na vás, kdy se jim budete věnovat. Jira také nabízí videa na svém youtubovém kanále a webináře na různá témata. 

Dále najdete na webových stránkách Jiry samozřejmě manuál a veškerou technickou dokumentaci a některé informace můžete najít také na jejich blogu. Nevýhoda je, že v manuálu nelze vyhledávat pomocí klíčových slov, takže vyhledávání v něm může být o něco zdlouhavější. 

Pokud používáte bezplatnou verzi, nemáte nárok na podporu, můžete ale položit svůj dotaz na fóru Jiry, kde vám možná poradí někteří další uživatelé. Pokud si platíte službu můžete pomocí formuláře kontaktovat podporu, ze seznamu vyberete téma, jehož se vaše otázka týká, a pak už jen čekáte na odpověď. U tarifu Standard funguje podpora v běžné pracovní době v místě vašeho pobytu, v případě Premium a Enterprise tarifu funguje podpora 24/7. U Enterprise navíc slibují garanci odpovědi do 30 minut. Jinak než pomocí formuláře podporu kontaktovat nemůžete.

✏️ Pro koho je vhodný nástroj JIRA

Tento nástroj je vhodný prakticky pro všechny typy týmů. Menší týmy, které pouze potřebují mít základní přehled ve svých projektech může ocenit bezplatnou verzi. Pro větší týmy a společnosti je zde poměrně široká škála možností a tarifů, které mohou využít.

Závěrečné hodnocení JIRA - 8,5/10

Projektový nástroj Jira nabízí obdobnou nabídku jako jiné projektové aplikace. Jeho výhodou je určitě nižší cena, uživatelské prostředí v českém jazyce a možnost aktivovat si u projektů pouze ty funkce, které chcete využít. Nevýhodou pak to, že software nenabízí možnost vytvořit šablonu pro celý projekt a horší orientace v uživatelském prostředí. Přesto tuto službu můžeme doporučit.