P

řemýšlíte nad založením e-shopu, ale rádi byste alespoň v začátcích srazili náklady na minimum? Pátráte po způsobu, jak vytvořit svůj internetový obchod zdarma? V tom případě jste na správném místě - pojďte se spolu s námi podívat na způsoby, jak na e-shop zdarma či za minimální náklady.

Výhody a nevýhody e-shopu zdarma

Než se podíváme na konkrétní metody, jak vytvořit e-shop úplně zdarma, je na místě připomenout, že bezplatná (či nízkonákladová) řešení mají kromě zjevné výhody v podobě minimálních nákladů také řadu nevýhod. Ty spočívají především v omezeních a kompromisech, které musíte přijmout ve srovnání s placenými řešeními. Počítat musíme především s omezenými možnostmi přizpůsobení a funkčnosti. Nejen, že e-shop nebude pravděpodobně vypadat přesně podle vašich představ, ale zpravidla oželíme také různé pokročilé analytické nástroje, optimalizaci pro vyhledávače, automatizaci marketingu, integraci s CRM atd. Čistě bezplatná e-shopová řešení navíc zpravidla omezují množství produktů, které můžete nabízet. Zatímco v začátcích vám to možná bude bohatě stačit, s růstem vašeho e-commerce podnikání možná přijde čas přejít na placenou alternativu.

Pak jsou tu samozřejmě další neduhy, které potrápí i majitele malých internetových obchodů. Jde například o reklamy, které mohou rušit zákazníky a působit profesionálně, či nemožnost použít vlastní doménu prvního řádu. Počítat mnohdy musíme také s poněkud omezenou podporou, a řešení případných problémů tak bude trvat déle, než u placené alternativy.

Jak vidíte, bezplatné řešení e-shopu může spoustu nevýhod, které je třeba brát v potaz, a to jak při výběru mezi různými bezplatnými řešeními, tak rozhodnutí, zda raději nesáhnout pro placené alternativě. 

Další náklady na provoz

Zároveň mějte na paměti, že ani v případě e-shopu zdarma se nějakým těm základním nákladům nevyhnete. Počítat byste měli například s měsíčními/ročními poplatky za webhosting a náklady na zakoupení a obnovení doménového jména. Tyto náklady se liší v závislosti na poskytovateli a na technických požadavcích vašeho e-shopu. Pokud chcete používat platební brány, které by dnes měly být na e-shopu samozřejmostí, nejspíš se nevyhnete poplatkům za každou transakci nebo procento z celkového objemu prodeje.

Pak jsou tu samozřejmě poplatky za další softwarové nástroje nebo služby, které vylepšují funkčnost vašeho e-shopu, jako jsou nástroje CRM, inventáře, účetní software atd. V neposlední řadě počítejte s náklady spojenými s poskytováním zákaznické podpory, a to například v podobě nástrojů pro komunikaci, jako je live chat či telefonní linka.

Pronájem e-shopu

Pokud hledáte řešení, které zvládne skutečně každý bez ohledu na technické znalosti a dovednosti, jasnou volbou je pronájem e-shopu neboli krabicové řešení. Výhodou je snadná obsluha, přizpůsobení a poměrně rychlé spuštění díky přednastaveným šablonám a uživatelsky přívětivým editorům. Během pár minut se zaregistrujete, vyberete šablonu, nahrajete produkty s popisky a obrázky a máte téměř hotovo. Zpravidla můžete také jakýkoliv problém vyřešit pomocí obsáhlé nápovědy či zákaznické podpory, což vám ušetří spoustu času a nervů. 

Přestože mnohem větší funkčnost samozřejmě nabídnou placené tarify, zejména v začátcích si vystačíte i s bezplatným tarifem. Ty bohužel nenajdeme u všech poskytovatelů krabicových řešení, ale výběr je stále poměrně široký. Pojďme se společně podívat na konkrétní společnosti, které bezplatný pronájem e-shopu poskytují.

Shoptet

Shoptet patří bezpochyby mezi nejpoužívanější e-shopové řešení u nás. Přestože nabízí placené tarify za poměrně příjemnou cenu, nechybí ani čistě FREE tarif. Ten se v mnoha ohledech podobá placeným tarifům, je však nutné počítat s řadou omezení. Ty spočívají primárně v množství produktů a doplňků. Na e-shop budete moci umístit pouze 10 produktů, využívat můžete 24 doplňků. Mezi nimi najdete například srovnávače Glami a Heureka, sledování stavu a historie, varianty produktů, statistiky, základní SEO apod. Další doplňky si můžete za malý poplatek přikoupit.

Ceník Shoptet

V praxi je bezplatný tarif vhodný především pro e-shopy s velice malým sortimentem, případně jednoproduktové e-shopy, pro které si Shoptet připravil speciální šablonu. Přístup do administrativy má pouze jeden uživatel. Na druhou stranu se můžete těšit na bezplatnou platební bránu, která je součástí tarifu. Váš e-shop bude kompletně připraven splnit všechny podmínky zákona o GDPR. 

Eshop-rychle

Bezplatný tarif najdete také u společnosti Eshop-rychle, která kromě něj nabízí také možnost bezplatného dvoutýdenního vyzkoušení placených tarifů. Ve FREE tarifu se můžete těšit na hned 20 produktů, tedy o poznání více než v případě Shoptetu. Dostanete také 2 e-maily, uživatel je bohužel stále jen jeden. Nechybí kvalitní šablony, vše je připraveno na GDPR, zdarma získáte SSL certifikát. Přestože počet doplňků a funkcí je i v případě bezplatné verze poměrně široký, opět nechybí možnost jejich přikoupení. 

ByznysWeb

  • 10 produktů
  • 100 objednávek/měsíc
  • Na vlastní doméně 3. řádu

Pokud si vystačíte s 10 produkty měsíčně, doménou třetího řádu a maximem 100 objednávek na měsíc, vyzkoušet můžete také e-shop u ByznysWebu. Ten nabídne pěkný vizuální editor, výběr bezplatných šablon a také profesionální podporu. Pokud vám bezplatný balíček začne být malý, jednoduše můžete přejít na některý z vyšších tarifů, které cenově začínají na 466 Kč měsíčně. 

E-shop zdarma na ByznysWeb

Mozello

  • 5 produktů
  • Bez marketingových funkcí
  • Bez vlastní domény

Přestože Mozello nenabídne tolik, co služby výše, v jeho ceníku bezplatný tarif nechybí. Na rozdíl od placených tarifů však musíme oželet celou řadu funkcí a marketingových nástrojů, stejně tak možnost použití vlastní domény (doména e-shopu bude vždy ve tvaru vašejméno.mozello.cz). Vložit můžete pouze 5 produktů, což opět nemusí být dostačující. Na druhou stranu musíme ocenit nulový poplatek za transakce a možnost vložení až pěti variant produktu. Pokud vám bude nástroj vyhovovat, ale rádi byste více funkcí, vyzkoušet můžete placený tarif Premium za pouhých 199 Kč měsíčně. Prakticky neomezené možnosti nabízí nejvyšší tarif Premium Plus za 399 Kč měsíčně.

UPgates

  • Aktuální recenze zde
  • Bezplatné vyzkoušení 
  • Následně od 413 Kč měsíčně
  • Maximum doplňků i v nejlevnějším tarifu

Pokud vám nejde o čistě bezplatné řešení, jako spíše možnost si e-shop zdarma nanečisto vyzkoušet, za zmínku stojí také UPgates. Přestože nenabízí FREE verzi, nabídne měsíční zkušební lhůtu, během které si můžete vše vyzkoušet a osahat. Velkou výhodou tohoto řešení je fakt, že i v nejlevnějších tarifu získáte všechny dostupné doplňky. Dá se tak říci, že za předpokladu, že u některých z free alternativ výše budete dokupovat doplňky, které se cenově pohybují v řádech nízkých stovek, placený UPgates vás nakonec vyjde zhruba podobně.

WordPress s pluginem WooCommerce

Jak jste si možná všimli, krabicové řešení není vždy úplně bezplatné, a je nutné počítat s omezenými možnosti personalizace a přizpůsobení, stejně jako omezenou funkcionalitou. Alternativou je vytvoření e-shopu na oblíbené platformě WordPress s využitím pluginu WooCommerce. Jak WordPress, tak WooCommerce jsou k dispozici zdarma, díky čemuž spustíte svůj online obchod s opravdu minimálními počátečními investicemi. Instalace WordPressu a WooCommerce je navíc na většině českých hostingů možná na jeden klik, a ušetříte tak nejen peníze, ale i čas.

Vytvoření e-shopu WooCommerce

Co se týká vzhledu vašeho e-shopu, nabídka grafických šablon pro WooCommerce je poměrně široká a vybírat můžete z mnoha bezplatných i prémiových variant. Pro další rozšíření funkcí vašeho e-shopu můžete využít řadu dostupných modulů (opět zdarma i za poplatek). Pokud není angličtina vaší silnou stránkou, oceníte fakt, že je WooCommerce dostupný i v češtině. 

Samozřejmě i tohle řešení má nějaké ty nevýhody. Jde například o chybějící české překlady některých částí WooCommerce, prémiových šablon a pluginů. Pokud nepatříte mezi technické mágy, možná budete z nastavení a konfigurace trochu na větvi. Přesto si troufáme říct, že s ohledem na flexibilitu a rozšiřitelnost, kterou WordPress spolu s WooCommerce nabízí, představují pro spoustu online podnikatelů atraktivní řešení pro spuštění a správu internetového obchodu.

Slovo závěrem

Jak jsme se přesvědčili v dnešním článku, e-shop můžete zřídit i s minimálními náklady. Přestože bezplatné řešení nebude nikdy dosahovat kvalit toho placeného, jedná se o ideálné volbu pro malé a začínající e-shopy, pro které by drahé tarify představovaly zbytečnou finanční zátěž v začátcích. Pokud však máte v plánu své podnikání rozšiřovat a rozrůstat se, ujistěte se, že vám vyhovují i nabízené placené tarify/možnosti daného řešení. Zejména v případě pronájmu e-shopu je plynulý přechod jinam poněkud obtížný.