P

rovozujete e-shop? V tom případě se pravděpodobně nevyhnete zřízení platební brány. Ta zajišťuje nejen bezpečnost a pohodlí transakcí, ale také ovlivňuje spokojenost zákazníků. V dnešním článku prozkoumáme ty nejlepší platební brány, které kombinují vynikající bezpečnost, dobrou cenu, uživatelskou přívětivost a snadnou integraci, abychom vám pomohli najít tu pravou pro váš e-shop.

Co je platební brána

Začněme odpovědí na otázku, co platební brána vlastně je. Jak asi tušíte, platební brána je technologický systém, který umožňuje přijímat platby od zákazníků přes internet. Funguje jako prostředník mezi webovou stránkou e-shopu, zákazníkem a finančními institucemi, zpracovává platební informace a autorizuje platby v reálném čase. Díky platební bráně je transakce bezpečná, pohodlná a rychlá.

Proč používat platební bránu

Tím jsme si rovnou odpověděli na další klíčovou otázku, která vás možná před pořízením platební brány pro váš internetový obchod napadla - proč vlastně platební bránu používat? Přestože řada zákazníků stále využívá například platbu převodem ze svého bankovního účtu, drtivá většina z nich upřednostňuje rychlé a okamžité platební metody, které platební brána umožňuje. Nejde jen o klasickou online platbu kartou, ale třeba také použití oblíbených elektronických peněženek a platebních tlačítek. Nemluvě o tom, že možnost platby přes platební bránu mnohonásobně zvyšuje důvěryhodnost vašeho online obchodu.

Jak fungují platební brány

Než se přesuneme k samotnému jádru dnešního článku, a to výběru platební brány a tipům na ty nejlepší, krátce si shrňme jejich fungování. Přestože hlavní předností platebních bran je jejich snadné použití, jedná se o poměrně komplexní proces. Integrace však bývá poměrně snadná, a dělat si s ním hlavu tak nemusíte ani vy, ani vaši zákazníci.

Jak funguje platební brána PayU

Samotný proces vypadá (zjednodušeně) nějak takto:

  1. Zákazník zadá na e-shopu platební údaje.
  2. Platební brána šifruje a přenese tyto údaje k relevantní bankovní instituci nebo vydavateli karty pro ověření.
  3. Banka nebo vydavatel karty ověří dostupnost prostředků a rozhodne, zda transakci schválí nebo zamítne.
  4. Odpověď (schváleno/zamítnuto) je přenesena zpět přes platební bránu k e-shopu.
  5. Pokud je transakce schválena, peníze jsou převedeny z účtu zákazníka na účet obchodníka.

Jak vybrat platební bránu

Pokud jste se rozhodli, že platební brána bude pro váš e-shop krokem tím správným směrem, čeká vás poměrně důležitý úkol - vybrat platební bránu, která bude nejvíce odpovídat vašim potřebám a požadavkům. Nabídka je opravdu široká, ale s výběrem vám může pomoci několik základních kritérií a parametrů, které by měla ideální platební brána splňovat.

V prvé řadě nás bude zajímat zabezpečení platební brány. Pokud si nechcete pokazit vztah se svými zákazníky, ujistěte se, že platební brána nezneužívá citlivá data. Podobně zásadní je také kvalita zákaznické podpory, která umožňuje okamžité a včasné řešení případných problémů. Zkrátka a dobře, negativní recenze zákazníků, kteří museli zdlouhavě řešit potíže s platební bránou, vašemu podnikání nijak neprospějí. V neposlední řadě zákazníci ocení široký výběr měn a jazyků, příjemné rozhraní platební brány a bohatou nabídku platebních metod. 

Branding platební brány

Jakožto obchodník byste měli brát v úvahu i další kritéria. Jde například o cenu, kterou za každou transakci zaplatíte, nemluvě o dodatečných poplatcích. Pokud nechcete zdlouhavě čekat na zaslání peněz, zajímat by vás měla také rychlost transakce. 

Ceny a poplatky za platební bránu

Co si budeme povídat, pro většinu provozovatelů e-shopů je při výběru platební brány klíčová především částka, kterou za ni zaplatí. Počítat musíme s hned několika různými výdaji:

  • Transakční poplatky: To jsou poplatky účtované za každou provedenou transakci. Mohou být pevné (fixní částka za transakci) nebo procentuální (procento z hodnoty transakce), případně kombinace obou.
  • Měsíční poplatky: Některé platební brány vyžadují měsíční poplatek za používání jejich služeb, který se neváže na počet transakcí.
  • Poplatky za nastavení: Jednorázový poplatek účtovaný za integraci platební brány do vašeho e-shopu. Někteří poskytovatelé tuto službu nabízejí zdarma.
  • Poplatky za chargeback (vratky): Když zákazník zpochybní transakci a dojde k vrácení peněz, může být obchodníkovi účtován poplatek za chargeback.
  • Poplatky za neaktivitu: Některé platební brány mohou účtovat poplatky, pokud váš účet nesplňuje minimální počet transakcí nebo je jinak neaktivní.
  • Poplatky za výběr: Poplatky účtované za převod peněz z účtu platební brány na váš bankovní účet.
  • Poplatky za mezinárodní transakce: Pokud přijímáte platby z jiných zemí nebo v jiných měnách, může být účtován vyšší transakční poplatek.
  • Poplatky za převod měny: Pokud je třeba převést platbu do jiné měny, mohou být účtovány poplatky za převod měny.

Nejlepší platební brány 2024

Už víte, na co si při výběru platební brány dát pozor, pojďme se tedy podívat na konkrétní brány. Přestože jsme sestavili brány do žebříčku těch nejlepších, při rozhodování, kterou zvolit, berte v potaz především své osobní potřeby a požadavky.

  1. GoPay
  • Inline platební brána
  • Připsání platby do 1 pracovního dne
  • 50+ druhů platebních metod

GoPay patří mezi nejpoužívanější platební brány u nás, a není divu. Nabízí totiž více než 50 druhů platebních metod, včetně oblíbeného Apple Pay a Google Pay. Poměrně zajímavou funkcí je možnost customizace platební brány, která umožňuje přidat logo či barvy vašeho e-shopu. Ocenit musíme také fakt, že se jedná o tzv. inline bránu, tedy takovou, která neodvádí vaše zákazníky z e-shopu pryč do nového okna. Nechybí ani možnost snadného vrácení peněz, možnost uložení platebních údajů a pohotová zákaznická podpora. Zejména v začátcích podnikání oceníte rok používání brány zdarma, pochválit musíme také snadnou integraci, kterou na více než 30 e-shopových platformách zvládnete i bez znalosti programování. 

Nevýhodou platební brány GoPay mohou být naopak poplatky, které zatíží primárně menší obchodníky. Kupříkladu e-shopy s obratem od 15 000 Kč do 50 000 Kč měsíčně zaplatí měsíční poplatek 190 Kč za provoz, až 1,5 % za transakci a 990 Kč za chargeback. 

  1. ThePay
  • Inteligentní cenové tarify
  • 20+ platebních metod
  • Podporuje pouze české banky

Pokud byste rádi na svém e-shopu měli původně českou platební bránu, ideální volbou bude ThePay. Ta podobně jako GoPay umožňuje customizaci, nechybí ani široký výběr platebních metod a snadná integrace pomocí jednoduchého implementačního balíčku. Samotné spuštění brány je zcela zdarma, za vedení zaplatíte 139 Kč měsíčně, avšak pouze do měsíčního obratu 250 000, poté je provoz zdarma. Potěší poměrně nízké poplatky - za transakci zaplatíte maximálně 0,99 Kč, s růstem obratu toto procento klesá. Je třeba počítat s trochu vyšší cenou na chargeback, který vás vyjde na 1290 Kč. 

  1. Comgate
  • Inline platební brána
  • 14 jazyků a 9 měn
  • 50+ platebních metod

Neméně populární alternativou je platební brána Comgate. Ani tentokrát nemusíme oželet customizaci, široký výběr platebních metod, jazyků i měn a nulový zřizovací poplatek. Díky tomu, že podporuje velké množství e-commerce platforem, se můžete těšit na snadnou a  bezproblémovou integraci s vaším e-shopem. Platba podobně jako v případě GoPay probíhá přímo na stránce vašeho e-shopu. 

Bohužel je třeba počítat s trochu vyšším poplatkem za vedení, který se může vyšplhat až na 200 Kč měsíčně dle výše obratu, respektive zvoleného tarifu. Za transakci zaplatíte poplatek 0,9 %, v případě zahraničních a podnikatelských platebních karet jsou sazby lehce vyšší. Za chargeback zaplatíte 990 Kč. Bránu si můžete na půl roku vyzkoušet zdarma. 

  1. Pays
  • Nulové paušální poplatky
  • Možnost účtovat poplatek za transakci zákazníkovi
  • Aktivační poplatek 600 Kč

Vedle ThePays je další oblíbenou českou platební bránou společnost Pays. Kromě podobného jména a českého původu je pojí také snadná integrace a pohotová zákaznická podpora. Za zmínku stojí především prakticky okamžité zřízení. Tato platební brána je vhodnou volbou zejména pro malé obchodníky, kterým vychází vstříc nulovými měsíčními paušálními poplatky. Na druhou stranu vás čeká aktivační poplatek ve výši 600 Kč. Za transakci zaplatíte 1 Kč + 1,5 %, s výjimkou platbou přes PayPal, kde je poplatek 1 Kč + 2,5 %. Sami si můžete vybrat, zda transakční poplatky zaplatíte sami (z částky účtované zákazníkovi), či zda ho přesunute na zákazníka, který jej dostane naúčtovaný nad rámec částky za nákup. 

  1. PayU
  • Nulové měsíční poplatky za vedení
  • Vysoký počet jazyků i měn
  • 300+ platebních metod

S poplatkem za založení bohužel musíme počítat u platební brány PayU. Jednorázově zaplatíte 999 Kč, využít však můžete aktuální akce na aktivaci jen za 1 Kč. Cena transakcí vychází na 1 Kč + 1,45 %, naopak se vyhnete paušálním měsíčním poplatkům za vedení. U obratů nad 2 000 000 si můžete nechat vypracovat individuální cenovou nabídku. 

Co se týká funkcí, i PayU nabídne neuvěřitelných 300 platebních metod. Nechybí poměrně možnost customizace platební brány a snadná integrace, která však nefunguje u všech e-shopových řešení.  

  1. Stripe
  • Inline platební brána
  • 25 jazyků a 135 měn
  • 50+ platebních metod

Na závěr přidáváme tip pro ty, kteří by chtěli prodávat zákazníkům spíše za hranicemi České republiky. Přestože platební brána Stripe nenabízí češtinu, nechybí spousta užitečných funkcí, jako je rychlé nasazení, snadná integrace, zasílání peněz z transakcí na denní bázi a široká nabídka platebních metod. 

Velkou nevýhodou je bohužel vysoká cena. Za transakci zaplatíme fixní poplatek 6,5 Kč + 1,5 %, vysoké poplatky jsou i za platby v jiné měně. Na druhou stranu nebudete nic platit za aktivaci ani žádné měsíční poplatky. 

Sečteno a podtrženo

Není pochyb o tom, že výběr platební brány je zásadní pro úspěch každého e-shopu, jelikož ovlivňuje nejen bezpečnost transakcí, ale také celkovou spokojenost zákazníků. Při rozhodování je klíčové zvážit faktory jako bezpečnost, poplatky, podporované platební metody, integraci, uživatelskou přívětivost a podporu více měn. Ať už zvolíte jakoukoliv z výše zmíněných možností, důležité je mít na paměti, že vaše rozhodnutí by mělo reflektovat potřeby a očekávání vašich zákazníků, stejně jako specifika vašeho obchodního modelu.