Z

boží.cz asi nemusíme podrobněji představovat. Tento cenový srovnávač patří mezi nejoblíbenější internetové služby v České republice. Každý měsíc ho navštíví miliony uživatelů, kteří přes něj nakupují zejména elektroniku, ale i další zboží jako je například móda nebo bytové doplňky.

V dnešním článku se na službu Zboží.cz podíváme z druhé strany. Jaké je to být inzerentem a prodávat na Zboží.cz své produkty? Jak si Zboží.cz stojí oproti dalším marketingovým kanálům? A o jaké zboží je na tomto srovnávači aktuálně největší zájem? O tom všem jsme si povídali s manažerem služby Janem Kriegelem.

Představme si tuto situaci: jsem majitelem eshopu a chci svůj internetový obchod zařadit do srovnávače Zboží.cz. Jak dlouho to potrvá a jaké kroky mě čekají?

V zásadě vše stihnete během dvou dnů. Pokud jste na spolupráci připraveni. Svůj e-shop můžete registrovat třemi způsoby. Buď v patičce na stránce Zboží.cz, ve vaší klientské zóně nebo v administraci vašeho e-shopového řešení. Provozovna bude u nás ověřena po propojení se zápisem na Firmy.cz, ke kterému dojde přibližně do jednoho pracovního dne.

Někoho možná překvapí, že inzerce, tedy zobrazování nabídky e-shopů na Zboží.cz, je zcela zdarma. Nejsou nutné žádné vstupní registrační poplatky, stačí se na Zboží.cz zaregistrovat, nabít si kredit do Seznam Peněženky a začít inzerovat. Platíte až za přivedeného zákazníka, který se z nákupního rádce proklikne do vašeho e-shopu. Průběžně si pak optimalizujete svoji inzerci podle sortimentu, který nabízíte, a podle výše investice, kterou chcete do přivedení nových zákazníků vložit.

Cena prokliku se liší podle cenové hladiny produktu, na který zákazník kliká. Vychází se z aktuálně platného ceníku. Základem správného fungování na Zboží.cz je dobře optimalizovaný XML feed dle naší specifikace. Zaměřte se také na možnosti dopravy. U nabídek Zboží.cz nakupující přehledně uvidí, kolik stojí nejlevnější doprava a kde si lze zboží vyzvednout. Právě doporučení dopravce je mezi zákazníky nejžádanější. Proto se vyplatí sjednat si takového partnera, na kterého bude třeba i v kapacitně přetíženém předvánočním období spolehnutí a který garantuje včasné dodání zboží. Příkladem může být třeba Zásilkovna, která navíc nabízí celou škálu možností doručení.

Pokud budu potřebovat poradit nebo pomoci při používání služby Zboží.cz, můžu se obrátit na někoho v Seznamu?

Ano, máme šikovný tým, který je klientům plně k dispozici na adrese zbozi@firma.seznam.cz nebo na telefonu +420 234 694 333, a to v pracovní dny v době od 8 do 16 hodin. Ještě před tím ale doporučuji otevřít naši nápovědu, která je jednoduchá, přehledná a najdete v ní všechny důležité informace potřebné k nastavení služeb Zboží.cz.

Manažer služby Zboží.cz Jan Kriegel.

Existuje nějaký limit pro velikost e-shopu, nebo na Zboží.cz může prodávat každý?

V zásadě může inzerovat opravdu každý majitel či provozovatel e-shopu, který má IČO a na webu uvedené kontaktní údaje, nákupní košík/objednávkový formulář, všeobecné obchodní podmínky a samozřejmě nabídky k prodeji. Seznam nepovoleného obsahu máme uvedený zde. Není možné inzerovat například služby, zájezdy, nemovitosti či tabákové výrobky a léky. Zahraniční internetové obchody se mohou registrovat, pokud mají stránky v češtině, zveřejněné možnosti reklamace a uvedené ceny dopravy do České republiky.

Můžete jmenovat nějaké velké a zajímavé e-shopy, které využívají portál Zboží.cz?

Například Alza.cz, Datart.cz, Mall.cz, Vivantis.cz nebo Fitham.cz. Na Zboží.cz máme přes 20 tisíc e-shopů, od těch největších hráčů se známými brandy po ty nejmenší, kdy si e-shop založí maminka na mateřské a prodává dětské oblečení. Minulý rok e-shopy rostly doslova jako houby po dešti, na Zboží.cz se jich zaregistrovalo přes šest tisíc.

Obchodníci, kteří dříve neměli internetové obchody, ale jen kamenné prodejny, je horečnatě zřizovali, protože si uvědomili, že půjde na dlouhou dobu o jediný spolehlivý prodejní kanál. Doba koronavirová přesunula řadu značek z kamenných prodejen na internet. Online podnikání se tak přizpůsobují jak globální hráči, tak i zajetí drobní živnostníci nebo zcela nově vznikající obchody nabízející celé spektrum zboží.

Jaké kategorie produktů jsou na službě Zboží.cz nejpopulárnější?

Obecně jde o elektroniku a zejména pak o tu ve vyšších cenových relacích. Právě u hodnotnějších produktů si totiž většina spotřebitelů dobře rozmyslí, kde produkt nakoupí. Cenové rozdíly v nabídce e-shopů mohou být i v řádů tisíců korun, takže využít služeb srovnávače cen, jako je třeba Zboží.cz, se rozhodně vyplatí.

Pokud se nyní bavíme o aktuálních trendech, tak v posledním roce samozřejmě vidíme velký zájem o respirátory, roušky, dezinfekční gely, ale i o kempingové vybavení, sportovní náčiní a v letních měsících i o produkty pro dům a zahradu. I letos se dá očekávat, že lidé budou čas strávený doma využívat ke zvelebování svých obydlí.

Domovská stránka služby Zboží.cz.

V čem jsou podle vás výhody cenových srovnávačů oproti ostatním marketingovým kanálům?

Jednoznačně je to cena a výkon. Zbožové porovnávače jsou obecně považovány za jeden z nejvýhodnějších marketingových kanálů. Na Zboží.cz se měsíčně pohybuje přes tři miliony reálných uživatelů, které může každý e-shop potenciálně oslovit. Naší předností je zmíněný fakt, že e-shop platí až za přivedeného zákazníka. Měřitelnost výkonu je proto velmi snadná. Zároveň je pro klienta dobré i to, že se jeho logo a nabídka objevuje vedle ostatních nabídek e-shopů, které produkt nabízejí. E-shopy si tak budují znalost značky mezi spotřebiteli, které by se správný marketér měl také dlouhodobě věnovat.

Rozhodně se ale vyplatí nezapomínat ani na další důležité kanály v síti české internetové jedničky. Vhodné je také investovat do reklamního systému Sklik. Vidět poté budete například ve Vyhledávání Seznam.cz, v obsahové síti a na dalších nejnavštěvovanějších webech českého internetu. Po případ, že si vás někdo bude chtít „proklepnout“, nabízí se registrace v katalogu Firmy.cz, který je v základní verzi zdarma a nabídne veškeré informace o vašem internetovém obchodě na jednom místě.

Jaké trendy očekáváte pro tento rok? Budou nějaké produkty, u kterých očekáváte oproti minulým letům zvýšenou poptávku?

Vše bude záležet na vývoji epidemie. Ale je jasné, že i kdyby brzy skončila, v což všichni doufáme, tak lidé změnili své nákupní chování i v dlouhodobé perspektivě. Už jim nedělají problém online nákupy potravin, vitamínů nebo drogerie. Stejně tak si zvykají na online nákup oblečení. To obecně samozřejmě klade větší nároky na poskytování přesnějších informací o produktech, kvalitu dovážených potravin a na reklamační oddělení obecně, zejména u zmíněných e-shopů s oblečením a módou.

Můžete prozradit nějaké zajímavosti a čísla za poslední měsíce?

Celkově máme na Zboží.cz úctyhodných 130 milionů nabídek od registrovaných e-shopů. Jen v lednu 2021 našich služeb využilo téměř 3,2 milionu reálných uživatelů, za jejichž přízeň jsme velmi rádi. Na datech vidíme opětovný velký zájem o zmíněné respirátory a desinfekční prostředky i o vitamíny, které média uvádějí jako podpůrné pro léčbu covid-19. Mezi nejpoptávanější produkty patří i chytré hodinky, které slouží mimo jiné seniorům v krizové situaci nebo při zdravotní indispozici a které by jim v případě těžkého průběhu onemocnění umožnily zavolat si záchrannou službu.

S omezením pohybu je spojený i zvýšený zájem o domácí sportovní vybavení. Letos zaznamenáváme na Zboží.cz vyšší návštěvnost u fitness produktů, například činky a závaží vykazují o 380 procent větší zájem než vloni.