N

ejen, že se vás pokusíme přesvědčit o nesporných výhodách fakturačních nástrojů, ale také pro vás máme tipy na ty nejlepší z nich.  

Proč používat fakturační nástroje?

Odpověď na otázku, proč začít využívat fakturační nástroje, je asi zřejmá - ušetříte si tím spoustu času i starostí. Použití fakturačního nástroje, ať už placené či bezplatné verze, je zkrátka jedním z nejlepších způsobů, jak urychlit proces fakturace, který je nedílnou součástí života každého podnikatele i freelancera. Nejen, že vám automatické generování faktur na základě zadaných informací a možnost opakovaného použití šablon významně ušetří čas, ale také snížíte riziko chyb, které jsou v ručně psaných fakturách občas nevyhnutelné.

Tím však dlouhý výčet výhod ani zdaleka nekončí. Mimo jiné určitě oceníte profesionální vzhled faktur (samozřejmě s výjimkou bezplatných alternativ, které mohou mít na vygenerovaných fakturách vodoznak či logo daného nástroje). Pokud vydáváte větší množství faktur měsíčně, vhod přijde také možnost párování plateb, sledování termínů splatnosti a generování nejrůznějších grafů, které vám pomohou se sledováním cash flow.

No, a poslední výhodu jistě ocení všichni bez ohledu na množství vydávaných faktur - snazší daňové příznání. Fakturační nástroje mohou usnadnit přípravu daňových přiznání tím, že shromažďují potřebné údaje a výkazy. 

Bezplatný nebo placený tarif?

Jak jste možná zvyklí z nástrojů pro tvorbu webu, vybírat zpravidla můžete mezi bezplatným a placeným tarifem. Přestože bezplatná alternativa láká nulovými náklady, je třeba počítat s několika zásadními nevýhodami. Těmi je především omezené množství funkcí, které můžete používat. Chybět může například pokročilá automatizace, sledování výdajů, reporting či třeba fakturace v jiné měně. 

Zda si vystačíte s bezplatným nástrojem, či raději zvolíte jeden z placených tarifů, je tak čistě na vás. Řada fakturačních nástrojů naštěstí nabízí možnost bezplatné zkušební lhůty, v rámci které si můžete vyzkoušet, zda pokročilé funkce vůbec využijete, či jsou pro vaše potřeby spíše nadbytečné. 

Oblíbené fakturační nástroje

Teď už se však pojďme podívat na konkrétní nástroje. Hodnotit budeme jak cenu jednotlivých tarifů a možnost výběru bezplatné verze, tak množství funkcí, které daný nástroj v jednotlivých tarifech nabízí. Podobně zásadní je také celková přehlednost nástroje a kvalita zákaznické podpory, na kterou se můžete v případě nesrovnalostí či problémů obrátit. 

iDoklad.cz

Prvním nástrojem, na který se dnes podíváme, je iDoklad.cz. Pochválit musíme především bezplatný tarif, který je však omezen na pět kontaktů v adresáři a přístupem pro pouze jednoho uživatele. Na druhou stranu i v případě placených tarifů máte první měsíc na vyzkoušení, a v případě nespokojenosti nemusíte za prvních 30 dní platit. 

Jako takový nabídne iDoklad.cz vše potřebné: online fakturaci, automatizaci, možnost nastavení skladu a ceníku, sledování příjmů a výdajů a správu obchodních kontaktů. Vhod přijde také možnost přístupu pro účetní (v placené verzi) a vygenerování podkladů pro finanční úřad.

iDoklad - cena a předplatné

Velkou výhodou je také mobilní aplikace, která je dostupná pro iOS i Android. Uživatelské prostředí je jak v aplikaci, tak webovém rozhraní velmi intuitivní, ačkoliv může chvíli trvat se v něm zorientovat. V neposlední řadě stojí za zmínku zákaznická podpora: nejen, že odpovědi na celou řadu otázek najdete na přidruženém blogu, ale navíc můžete absolvovat praktické webináře

Míra zákaznické podpory odpovídá zvolenému tarifu: zatímco v rámci bezplatné varianty můžete využít pouze prostřednictvím aplikace, e-mailu či sociálních sítích, platící uživatelé mohou využít také zákaznické linky, která je v provozu v pracovní době od pondělí do pátku. Jedinou výraznější nevýhodou iDokladu tak zůstává poněkud omezené párování plateb u některých bank. 

ZdarmaZákladníOblíbenýPrémiový
Cena při roční platbě-170 Kč / měsíc330 Kč / měsíc570 Kč / měsíc
Počet uživatelů1259
Adresář5 kontaktůNeomezenoNeomezenoNeomezeno

Superfaktura

  • Bezplatný tarif: ČÁSTEČNĚ (pouze zkušebních 30 dní)
  • Ceny: Od 129 Kč do 469 Kč měsíčně (při roční platbě)
  • Zákaznická podpora: Kvalitní

Superfaktura.cz působí na českém trhu něco málo přes deset let a za tu dobu si našla už celou řádku spokojených uživatelů. Podobně jako iDoklad.cz nabídne poměrně intuitivní uživatelské prostředí, ve kterém se snadno zorientujete. Bohužel nenabízí čistě bezplatnou verzi, ale pouze možnost si vše během 30dní bezplatně vyzkoušet. Následně si budete muset vybrat jeden ze tří základních tarifů, které nabízejí různou funkcionalitu. Přestože lze zaplatit na měsíční či půlroční bázi, z finančního hlediska se vám nejvíce vyplatí roční platba, která nabídne výrazné slevy. I tentokrát je k dispozici mobilní aplikace.

Superfaktura - cena a předplatné

Každý ze tří tarifů nabídne různou funkcionalitu. Všechny zahrnují neomezené množství kontaktů, možnost párování plateb, import a export agendy, sklad a ceník či možnost odesílání dokumentů poštou, ale například automatické upomínky, přístup pro vyšší počet uživatelů či automatické odesílání pravidelných faktur najdete pouze u dražších tarifů.

ZákladníStandardníPrémiový
Cena při roční platbě129 Kč / měsíc279 Kč / měsíc469 Kč / měsíc
Počet uživatelů1 + účetní1 + účetníNeomezeně
AdresářNeomezenoNeomezenoNeomezeno

Vyfakturuj.cz

  • Bezplatný tarif: ANO
  • Ceny: 149 Kč až 590 Kč měsíčně (při roční platbě)
  • Zákaznická podpora: Kvalitní

Pokud hledáte bezplatný tarif, další možností je služba Vyfakturuj.cz. Ta samozřejmě nabízí také placené varianty, které se pohybují ve stejné cenové kategorii jako nástroje výše. Opět se vyplatí roční předplatné, se kterým můžete ušetřit kolem 20% z původní ceny

VYZKOUŠEJTE VYFAKTURUJ.CZ ZDARMA

Vyfakturuj - cena a předplatné

Nástroj se opět může pochlubit opravdu kvalitní zákaznickou podporou, která je k dispozici jak na live chatu, tak telefonní lince či e-mailu. Nechybí přehledné rozhraní a dlouhý výčet funkcí, samozřejmě s ohledem na zvolený tarif. Pokud sáhnete po tom nejdražším, těšit se můžete na možnost úpravy vzhledu faktury (například vložením vlastního loga, podpisu či razítka), automatické zasílání upomínek a pravidelných faktur či možnost podání kontrolního hlášení a přiznání k DPH. Vzhledem k tomu, že lze nástroj napojit na platební brány, bude ideální volbou také pro e-shopy. V nejvyšším tarifu Premium jsou zahrnuty až tři firmy, rovněž lze zadat více bankovních účtů. Potěší také velké množství bank, u kterých lze spárovat platby, či možnost napojení na různé účetní programy.

ZdarmaMiniIdealProfi
Cena při roční platbě-170 Kč / měsíc330 Kč / měsíc570 Kč / měsíc
Počet uživatelů11 + účetní1 + účetní10
Adresář5 kontaktůNeomezenoNeomezenoNeomezeno

Fakturoid.cz

Podobně jako Superfaktura působí Fakturoid.cz na českém trhu už přes deset let, díky čemuž si získal spoustu věrných zákazníků. Přestože nabídne kompletně bezplatnou verzi, vybírat můžete i z placených tarifů. Ty jsou bohužel jen dva, Základ a Komplet. Přestože se jedná o menší výběr tarifů, než u konkurence, dražší z tarifů nabídne prakticky vše, co byste mohli potřebovat. Kromě základních funkcí, které najdete i u levnější varianty, se můžete těšit na možnost propojení s platebními bránami, klientský portál, nejrůznější přiznání kolem DPH či funkci finančního plánování. 

V neposlední řadě Fakturoid přišel s vlastní mobilní aplikací. Pokud neradi vydáváte faktury z mobilu, radost vám udělá přehledné a responzivní webové rozhraní. Základní funkce si osvojíte během pár minut a i komplexnější funkce, jako je automatizace nebo statistiky, nejsou nijak komplikované či skryté v hlubinách administrace.

Co se týká ceny, navzdory menšímu počtu tarifů vychází podobně jako varianty výše. Jedinou nevýhodou tak může být menší počet uživatelů i v nejdražším tarifu, který zahrnuje pouze jednu osobu + účetní. Za každou další osobu si připlatíte 174 Kč měsíčně.

Fakturoid - cena a předplatné

Na závěr musíme zmínit skvělou zákaznickou podporu. Nejen, že je k dispozici online chat, ale především můžete odpověď sami najít v rozsáhlé sekci nápovědy. Nechybí ani odpovědi na nejčastěji kladené otázky. Pokud si tedy problémy rádi řešíte sami a hned, bez nutnosti někam psát nebo volat, Fakturoid pro vás bude dobrou volbou. 

Závěrem

Fakturační nástroje jsou jednoznačně užitečným pomocníkem, který vám usnadní vydávání faktur i evidování plateb. Bez ohledu na to, zda se rozhodnete pro placený nástroj s pokročilými funkcemi, nebo zvolíte bezplatnou verzi, měli byste brát v úvahu své konkrétní potřeby a rozpočet. Fakturační nástroje mohou významně zvýšit efektivitu procesu fakturace, zlepšit kontrolu nad financemi, ale také dodat vašim fakturám profesionální vzhled. Zkrátka a dobře, vypisování faktur v excelu je už jednou provždy minulostí.