C

htěli byste začít provozovat vlastní eshop a zajímá vás, kolik to bude stát? V dnešním článku pro vás máme všechny informace. Podíváme se jak na prvotní počáteční investici, tak na pravidelné měsíční náklady, které souvisejí s provozováním internetového obchodu.

Klíčová otázka: Chcete si eshop nechat postavit, nebo využijete hotové řešení?

Žena s otevřeným notebookem. Na notebooku je zobrazený wireframe webové stránky - pravděpodobně eshopu.

Hned na začátku je potřeba si odpovědět na důležitou otázku. Váš internetový obchod si totiž můžete nechat vytvořit od nuly - a nebo si můžete pronajmout hotové řešení a to si upravit na míru. Pojďme se na obě možnosti podívat zblízka.

1. vytvoření eshopu od nuly - cena: desítky až stovky tisíc korun

Pro vytvoření eshopu je potřeba kontaktovat agenturu nebo šikovného programátora a designéra, kteří vám eshop vytvoří. Tato varianta je časově i finančně velmi náročná. Vývoj zbrusu nového eshopu zabere stovky hodin času. Pokud vezmeme v úvahu, že za jednu hodinu vývoje zaplatíte 600 - 1 500 korun, vyjde vás nový eshop na desítky až stovky tisíc.

Jaké má tato varianta výhody a nevýhody? Pokud si necháte nový eshop vytvořit na míru, budete mít jistotu, že eshop obsahuje všechny funkce a prvky, které jsou pro vás důležité. Výhodou je také to, že design eshopu bude přesně odpovídat vašim představám. Mezi nevýhody naopak patří velmi vysoká cena a také riziko, že se celý vývoj zpozdí nebo nepůjde podle plánu, a vy tak hned na začátku podnikání narazíte na nepříjemný zádrhel.

U koho si nechat postavit eshop? V České republice existuje několik firem, které se věnují tvorbě eshopů na míru. Nejlepší pověst má firma Shoptet se svojí službou Shoptet Premium, dále firmy Shopsys a NetDirect.

Obrátit se můžete i na jednotlivce. Pro tyto účely je nejvhodnější katalog NaVolnéNoze, kde najdete velký počet profesionálních programátorů a designérů, kteří by vám s vytvořením eshopu mohli pomoct.

2. pronájem eshopu - cena: stovky až tisíce korun měsíčně

Druhou (a podle nás daleko výhodnější) možností, jak si pořídit eshop, je pronájem už hotového řešení. Funguje to tak, že každý měsíc zaplatíte poplatek, a za něj máte k dispozici kompletní eshopové řešení, které si můžete upravit na míru vašim potřebám. Tato varianta je časově i finančně výhodná: eshop nemusíte vyvíjet od nuly a zaplatíte za něj jen pár stovek nebo tisícovek měsíčně.

Jaké má tato varianta výhody a nevýhody? Pronájem eshopu vám zajistí, že se do podnikání budete moct pustit v podstatě okamžitě. Stačí si pronajmout hotové řešení, upravit si ho na míru a během několika hodin můžete začít prodávat. Žádnou velkou nevýhodu podle nás pronájem eshopu nemá.

U koho si pronajmout eshop? V České republice existuje několik možností, kde si pronajmout eshop. Za nás doporučujeme hlavně tyto firmy:

Až budete mít rozhodnuto, zda si eshop necháte postavit, nebo si pronajmete hotové řešení, můžete se zaměřit na další věci, které jsou potřeba k provozování internetového obchodu.

Za jaké další věci je potřeba platit při provozování eshopu?

Dva lidé, před kterými je otevřený notebook a také seznam různých úkolů, které si postupně odškrtávají.

Mezi další věci, které je potřeba si pohlídat, patří:

  • platební brána
  • logistika
  • marketing
  • CRM
  • obsah na web
  • zaměstnanci

Pojďme se na postupně podívat.

1. Platební brána

Platební brána je v dnešní době nutností. Díky platební bráně budete moct přijímat platby od vašich zákazníků. V Čechách existuje hned několik řešení, které můžete nasadit na váš eshop. Z našich zkušeností je nejlepší platební brána GoPay, která je největší platební branou u nás a využívají ji i ty největší eshopy jako například Bonami nebo Footshop.

Kolik zaplatím za platební bránu? Ceníky platebních bran jsou velmi transparentní. Nejčastěji se u nich platí procenta z obratu a také poplatek za transakci. Například u GoPay zaplatíte při provozování středně velkého eshopu s obratem nad 15 000 Kč měsíčně 0,9 % až 2,2 % z každé transakce + 3 Kč za transakci.

TIP: Služba MALL Pay. Vedle klasické platební brány můžete na váš eshop naimplementovat i řešení pro odložené platby. Vaši zákazníci tak budou moci za zboží zaplatit až za několik týdnů, což může výrazně zlepšit vaše prodeje i konverze. Pokud by vás taková možnost lákala, v Čechách tuto službu nabízí firma MALL Pay. Kromě zmíněného Mall Pay existují i další služby pro odložení platby. Redakce webu otestovala všechny nástroje pro odložené platby. Celé srovnání si můžete přečíst zde.

2. Logistika

Doprava zboží k zákazníkovi patří mezi významné nákladové položky při provozování každého eshopu. V Čechách můžete pro přepravu zboží využít nejrůznějších služeb a vybírat můžete z opravdu široké nabídky: aktuálně jsou na trhu nejpopulárnější služby jako Zásilkovna, Česká pošta, PPL a DPD. Ceny za doručení najdete v cenících na oficiálních stránkách jednotlivých služeb. V průměru se ceny za doručení pohybují od 50 Kč do 200 Kč.

S organizací a exekutivou logistiky by vám mohla pomoci česká služba Skladon. Ta za vás vyřídí všechny věci kolem logistiky včetně možnosti uskladnit vaše produkty v externích skladech.

3. Marketing

Až váš nový eshop spustíte, bude potřeba na něj přivést návštěvnost a tu proměnit v konverze a nové objednávky. Pokud byste si s marketingem a nastavením reklamních kampaní nevěděli rady, můžete si na tuto oblast najmout odborníky. Na internetu existuje velká spousta reklamních agentur, které se zaměřují jak na výkonnostní kampaně, tak na SEO nebo sociální sítě. Hodinová sazba těchto agentur se pohybuje od 500 Kč do 2 000 Kč. Najmout si můžete i freelancera nebo externího konzultanta. Pro tyto účely může opět dobře posloužit portál NaVolnéNoze. Hodinové sazby takových profesionálů se stejně jako u agentur pohybují mezi 500 Kč až 2 000 Kč.

Vedle profesionálů vám s marketingem mohou pomoci i různé aplikace a služby. Využít můžete cenové srovnávače Zboží.cz a Heuréku, přes které můžete přivést nové zákazníky. Za nás doporučujeme také službu Semrush (aktuální recenze, odkaz na vyzkoušení zdarma), která vám pomůže hlavně v oblasti SEO a monitorování konkurence.

4. CRM

Až na váš web přivedete nové zákazníky, bude skvělé navázat s nimi vztah a udržet si je. Této disciplíně se říká CRM, neboli customer relationship management. V Čechách aktuálně existuje spoustu nástrojů, které vám v této oblasti můžou pomoct. Za nás doporučujeme hlavně tyto nástroje:

  • smartemailing - nástroj pro emailový marketing, díky kterému můžete vašim zákazníkům posílat emaily a newslettery. Jeho ceny začínají na 160 Kč měsíčně.
  • goSMS - SMS brána, díky které můžete vašim zákazníkům posílat zprávy do telefonu. Ceny služby GoSMS začínají na 0,65 Kč za SMSku.
  • SupportBox - SupportBox je nástroj pro kompletní správu zákaznické podpory. Jeho ceny začínají na 390 Kč měsíčně.
  • Smartsupp - se Smartsupp můžete na váš eshop přidat live chatové okénko a vaši zákazníci vás budou moct kontaktovat v reálném čase. Ceny začínají na 250 Kč měsíčně.
  • ClickUp - v nástroji ClickUp budete moct lépe organizovat vaši práci a spravovat různé projekty a úkoly související s provozem vašeho eshopu. Zaplatíte za něj od 9 dolarů měsíčně.

5. Obsah na web

Obsah na stránkách vašeho internetového obchodu je věc, kterou se nevyplatí podcenit. Vyhledávače jako Google či Seznam dnes fandí webům, které jsou obsahově zajímavé a bohaté. Ať už jde o popisky produktů nebo třeba o články na blogu, do obsahu se dnes vyplatí investovat.

Pokud jste kreativní a psaní vám jde, tak si spoustu věcí zvládnete připravit sami. Pokud obsah není vaší silnou stránkou, doporučujeme najmout si na tuto disciplínu profesionála. Na internetu existují různé stránky, kde můžete najít kvalitní copywritery - jako například Copywriteri.cz nebo NaVolnéNoze. Hledat můžete i na Facebooku ve skupinách Práce pro copywritery nebo Práce v reklamě.

  • Za kvalitního copywritera zaplatíte v dnešní době okolo 500 - 1 000 Kč za hodinu.

6. Zaměstnanci

Pokud nebudete provozovat malý internetový obchod a vaše podnikání nebude one man show, velmi pravděpodobně budete potřebovat najmout kolegy, kteří by vám s podnikáním pomohli. V dnešní době se nejlépe hledá na portálech StartupJobs a také na Jobs.cz. Z našich zkušeností ale doporučujeme hlavně prvně jmenovaný portál, kde můžete oslovit a získat opravdu šikovné lidi z oblastí marketingu, managementu nebo třeba zákaznické podpory.

  • Ceny za zveřejnění inzerátu na StartupJobs začínají na 1 249 Kč za měsíc.
  • Ceny za zveřejnění inzerátu na Jobs.cz začínají na 6 900 Kč za měsíc.

Při pohledu na informace z článku je jasné, že provozování eshopu není levnou záležitostí. Pokud jste připraveni vrhnout do podnikání všechnu energii a ty základní věci si obstaráte sami, bude vám do začátku stačit pár desítek tisíc korun.

Pokud ale nechcete začínat v malém a láká vás pustit se do věcí pěkně zostra - včetně toho, že byste si najali svůj tým - připravte si na provozování eshopu raději stovky tisíc až miliony korun.

Při podnikání s vlastním eshopem také hodně záleží na tom, jaké zboží prodáváte. Pokud chcete prorazit v konkurenčních oblastech jako jsou potraviny nebo elektro, je potřeba si připravit opravdu velký ranec peněz. Pokud ale prodáváte zboží, které na trhu není tak zajeté, a máte slabou nebo žádnou konkurenci, mohou být vstupní náklady daleko nižší.